XIV МЕЖДУНАРОДНЫЙ КИНОФЕСТИВАЛЬ
XIV International Film festival «East&West. Classics and Avant Garde»

 26-31 августа 2021

ruen

Non-competitive program dedicated to the 60th anniversary of human spaceflight

 

Высшее общество

Великобритания, Франция, США, Германия, Польша, 2018, 113’, 18+

режиссёр КЛЕР ДЕНИ
сценарий КЛЕР ДЕНИ, ЖАН-ПОЛЬ ФАРЖО, ДЖОФФ КОКС, ЭНДРЮ ЛИТВАК, НИК ЛЕЙД
оператор ЙОРИК ЛЕ СО, ТОМАШ НАУМЮК
музыка СТЮАРТ СТЭЙПЛС, TINDERSTICKS
в ролях: РОБЕРТ ПАТТИНСОН, ЖЮЛЬЕТ БИНОШ, АНДРЕ БЕНДЖАМИН, МИА ГОТ, ЛАРС АЙДИНГЕР, АГАТА БУЗЕК, КЛЕР ТРАН, ЭВАН МИТЧЕЛЛ, ГЛОРИЯ ОБИЯНИО, СКАРЛЕТ ЛИНДСЕЙ, ДЖЕССИ РОСС, ВИКТОР БАНЕРДЖИ, ЖЮЛЬЕТТА ПИКОЛЛО, ДЖОН КИМАНИ НЖЕРИ
продюсер ЛОУРЕНС КЛЕРК, ОЛИВЕР ДУНГИ, КРИСТОФ ФРИДЕЛЬ, ОЛИВЬЕ ПЕР, КЛАУДИЯ СМЕЯ, КЛАУДИЯ ШТЕФФЕН, АННА РУЖАЛЬСКАЯ (ИCП.)
производство ALCATRAZ FILMS, ANDREW LAUREN PRODUCTIONS (ALP), ARTE FRANCE CINÉMA

Где-то за пределами Солнечной системы экипаж космического корабля выполняет необычную миссию. Его цель – ближайшая к Земле черная дыра. На его борту команда молодых мужчин и женщин – преступников, приговоренных к пожизненному заключению. В их числе Монте, добровольно отказавшийся от любви и интимных отношений. Обманным путем его семени вживляется одной из космических узниц. Рождается девочка, которой суждено изменить жизнь героя…

Клер Дени

Французский режиссер, сценарист. Родилась 21 апреля 1948 года в Париже (Франция) в семье администратора во французских колониях. Детство провела в странах Африки (Камерун, Буркина-Фасо, Джибути). Окончила Институт высших кинематографических исследований (1972). Дебютировала как режиссёр в 1988 году с автобиографическим фильмом Шоколад, действие которого разворачивается в Африке. Картина была тепло принята критиками и получила номинации на Золотую пальмовую ветвь» Каннского кинофестиваля и премию Сезар в категории Лучший дебют. В 2000 году была удостоена приза газеты Berliner Zeitung на Берлинском кинофестивале за работу над лентой Хорошая работа, посвященной иностранному легиону. Режиссер дважды попадала в список номинантов на Золотого льва Венецианского кинофестиваля с фильмами Незваный гость (2004) и Белый материал (2009).

ПРИЗЫ И НАГРАДЫ

  • Берлинский кинофестиваль: 2000 - Приз газеты Berliner Zeitung - особое упоминание (Хорошая работа)

 

High Life

Great Britain, France, the USA, Germany, Poland, 2018, 113’, 18+

director CLAIRE DENIS
script CLAIRE DENIS, JEAN-POL FARGEAU, GEOFF COX, ANDREW LITVACK, NICK LAIRD
camera YORICK LE SAUX, TOMASZ NAUMIUK
music STUART STAPLES, TINDERSTICKS
cast ROBERT PATTINSON, JULIETTE BINOCHE, ANDRÉ 3000, MIA GOTH, LARS EIDINGER, AGATA BUZEK, LARS EIDINGER, CLAIRE TRAN, EWAN MITCHELL, GLORIA OBIANYO, SCARLETT LINDSEY, JESSIE ROSS, VICTOR BANERJEE, JULIETTE PICOLLOT, JOHN KIMANI NJERI
producers LAURENCE CLERC, OLIVER DUNGEY, CHRISTOPH FRIEDEL, OLIVIER PÈRE, KLAUDIA SMIEJA, CLAUDIA STEFFEN, ANNA ROZALSKA
production ALCATRAZ FILMS, ANDREW LAUREN PRODUCTIONS (ALP), ARTE FRANCE CINÉMA

Somewhere outside the solar system, the crew of a spaceship carries out an unusual mission. Its goal is the nearest black hole to Earth. On board there is a team of young men and women- criminals sentenced to life imprisonment. Among them is Monte, who has voluntarily renounced love and intimacy. By fraud his seed is implanted into one of the space prisoners. A girl is born who is destined to change the hero's life...

Claire Denis

French film director, screenwriter. She was born on April 21, 1948 in Paris (France) in the family of an administrator of the French colonies. She spent her childhood in Africa (Cameroon, Burkina Faso, Djibouti). Graduated from the Institute of Advanced Studies in Cinema (1972). Debuted as a director in 1988 with her autobiographical film Chocolat, set in Africa. The film was warmly received by critics and nominated for Palme d'Or at the Cannes Film Festival and the César Award for Best Debut. She was twice in the list of nominees for the Golden Lion at the Venice Film Festival with the films The Intruder (2004) and White Material (2009).

PRIZES AND AWARDS

  • IFF in Berlin-2000-the Berliner Zeitung Prize Special mention for Beau Travail

Фильм предоставлен ГОСФИЛЬМОФОНДОМ России

Путешествие на Марс

400 Million Miles from Earth Himmelskibet A Ship to Heaven Дания, 1918, 40', 12+

режиссёр ФОРЕСТ ХОЛЬГЕР-МАДСЕН
сценарий СОФУС МИХАЭЛИС, ОЛЕ ОЛСЕН
оператор ФРЕДЕРИК ФЮГЛСАНГ, ЛУИС ЛАРСЕН
музыка -
в ролях ГУННАР ТОЛНЕС, НИКОЛАЙ НЕЙЕНДАМ, ЗАННИ ПЕТЕРСЕН, ФРЕДЕРИК ЯКОБСЕН, ЛИЛЛИ ЯКОБСОН, ОЛФ БЛЮТЕЧЕР, СВЕНД КОРНБЕК, АЛЬФРЕД ОСМУНД, НИЛЬС АСТЕР, ФИЛИП БЕЧ
производство NORDISK FILM

Экранизация романа Софуса Михаэлиса Небесный корабль, созданная датчанами во время Первой Мировой Войны, повествует об отважных путешественниках, отправившихся на космическом корабле Эксельсиор в опасное путешествие на планету Марс. Картина изобилует религиозными аллюзиями, картинами утопического мира, а также идеями пацифизма, гуманизма и вегетарианства.

Форест Хольгер-Мадсен

Датский актер, кинорежиссер и сценарист родился в Копенгагене в 1878 году. Наряду с Августом Бломом был величайшим режиссером Нордиска. Дебютировал на сцене в театре Рённе в 1896 году и до 1905 года играл в провинциальных театрах. В 1908 году Хольгер-Мадсен впервые снялся в кино для компании Нордиск. В 1912 году сам ставит свой собственный фильм, в котором выступил не только как режиссер, но и как актер и сценарист. За 7 лет на киностудии Нордиск снял около 80 фильмов, став наряду с Августом Бломом ведущим режиссером второй по величине кинокомпании Европы. К самым ярким работам режиссера можно отнести картину "Жизнь евангелиста" (Evangeliemandens Liv, 1915) и антивоенную драму по роману Берты фон Зутнер (сценарий Карла Теодора Дрейера) "Долой оружие" (Ned med Vaabnene! 1915). Отдельно стоит упомянуть предположительно первую полнометражную фантастическую ленту о полете человека в космос - "Небесный корабль"(Himmelskibet, 1918) и запрещенный датской цензурой фильм "Сны курильщика опиума" (Opiumsdrømmen, 1914). В отличие от обходительного и спокойного Августа Блома, Хольгер-Мадсен на съемочной площадке был сущим дьяволом. Импульсивный и неуравновешенный режиссер часто кричал на актеров, не стесняясь высказывать все, что он о них думает. В 1920 году Мадсен, как и многие его датские коллеги, перебрался в Германию, где снял еще 13-14 фильмов. В конце 20-х вернулся в Данию, чей кинематограф в те годы находился в глубочайшем кризисе. В 1937 году получил в управление небольшой кинотеатр, которым руководил до самой смерти в 1943 году. Фильмография режиссёра насчитывает более 100 фильмов.

 

A Trip To Mars

400 Million Miles from Earth Denmark, 1918, 40', 12+

director HOLGER-MADSEN
script SOPHUS MICHAËLIS, OLE OLSEN
camera FREDERIK FUGLSANG, LOUIS LARSEN
cast GUNNAR TOLNÆS, NICOLI NEIIENDAM, ZANNY PETERSEN, FREDERIK JACOBSEN, LILLY JACOBSON, ALF BLÜTECHER, SVEND KORNBECK, ALFRED OSMUND, NILS ASTHER, PHILIP BECH
production NORDISK FILM

The film is based on the novel "A Ship to Heaven" by Sophus Michaëlis and made by Dans during the First World War. It telss about a group of researchers from Earth travel in a spaceship to Mars. The film is full of religious illusions, pictures of utopian world, ideas of pacifism, humanism and peaceful vegetarian.

Holger-Madsen

Danish actor, film director and screenwriter. Born in Copenhagen in 1878. Along with August Blom was the greatest director of Nordisk. He made his stage debut at the Theater Rønne in 1896 and played in provincial theaters until 1905. In 1908 Holger-Madsen made his first film for the Nordisk Company. In 1912 he directed his own film, in which he apperared not only as a director but also as an actor and screenwriter. Over seven years at the Nordisk he directed 80 films, becoming, along with August Blom, the leading director of Europe's second-largest film company. Some of his most memorable works are Life of an Evangelist (Evangeliemandens Liv, 1915) and the anti-war drama based on the novel by Bertha von Zuttner (screenplay by Carl Theodor Dreyer), Down with Weapons (Ned med Vaabnene! 1915). Special mention should be made of the presumably first feature-length fiction film about a human space flight, Himmelskibet (1918), and the Danish censorship banned Opium Smoker's Dreams (Opiumsdrømmen, 1914). Unlike the suave and calm August Blom, Holger-Madsen was a devil on the set. Impulsive and unbalanced director often yelled at actors, expressing what he thinks of them. In 1920 Madsen, like many of his Danish colleagues moved to Germany, where made 13-14 more films. In the late 20′s he returned to Denmark, where film industry in those years was in deep crisis. In 1937 he started to manage a small cinema, which he headed until his death in 1943. The director's filmography consists of more than 100 films.

 

Фильм предоставлен ГОСФИЛЬМОФОНДОМ России

Через тернии к звездам

СССР, 1980, 148’, 6+

режиссер РИЧАРД ВИКТОРОВ
сценарий КИР БУЛЫЧЁВ, РИЧАРД ВИКТОРОВ
оператор АЛЕКСАНДР РЫБИН
музыка АЛЕКСЕЙ РЫБНИКОВ
в ролях ЕЛЕНА МЕТЕЛКИНА, ВАДИМ ЛЕДОГОРОВ, УЛДИС ЛИЕЛДИДЖ, ЕЛЕНА ФАДЕЕВА, ВАЦЛАВ ДВОРЖЕЦКИЙ, НАДЕЖДА СЕМЕНЦОВА, АЛЕКСАНДР ЛАЗАРЕВ, АЛЕКСАНДР МИХАЙЛОВ, БОРИС ЩЕРБАКОВ, ИГОРЬ ЛЕДОГОРОВ…
директор фильма ЮРИЙ ОБУХОВ
производство КИНОСТУДИЯ ИМЕНИ М. ГОРЬКОГО (Ялтинский филиал). Третье творческое объединение

XXIII век. В таинственных и малоизведанных глубинах Вселенной патрульный звездолет «Пушкин» обнаруживает космический корабль неизвестной землянам конструкции. Корабль мертв. Среди погибших инопланетян исследователи случайно обнаруживают искусственного человека — девушку Нийю, обладающую уникальными способностями — она может мгновенно перемещаться в пространстве, длительное время обходиться без воздуха, одним лишь мановением руки может отбрасывать от себя людей, и любые предметы...

Ричард Викторов

1 ноября 1929, Туапсе, Северо - Кавказский край (ныне - Краснодарский край) — 8 сентября 1983, Москва. Советский кинорежиссёр, сценарист. Заслуженный деятель искусств РСФСР (4.09.1974). В 1952 году окончил филологический факультет Львовского университета, в 1959 году — режиссёрский факультет ВГИКа (мастерская Сергея Юткевича). В 1957-1958 годах — режиссёр Одесской киностудии. Работал на к/ст «Беларусьфильм» (1959-1965), к/ст имени Горького (с 1965 года). В историю советской кинофантастики вошёл благодаря дилогии «Москва-Кассиопея» и «Отроки во Вселенной», а также фильму «Через тернии к звёздам», по проблематике значительно опередившему своё время. Не имея современных технических и компьютерных средств, уже в 1970-е годы Ричард Викторов добился в своих фильмах абсолютного правдоподобия сцен в космосе и невесомости — даже космонавты не могли отличить экранную невесомость от настоящей. Умер в разгар съёмок фильма «Комета», который заканчивал уже другой режиссёр (Юрий Чулюкин).

 

Through The Thorns To The Stars

USSS, 1980, 148’, 6+

director RICHARD VIKTOROV
script KIR BULYCHEV, RICHARD VIKTOROV
camera ALEXANDER RYBIN
music ALEXEI RYBNIKOV
cast ELENA METELKINA, VADIM LEDOGOROV, ULDIS LIELDIJD, ELENA FADEEVA, VATSLAV DVORZHETSKIY, NEDEZHDA SEMENTSOVA, ALEXANDER LAZAREV, ALEXANDER MIKHAILOV, BORIS SHCHERBAKOV, IGOR LEDOGOROV
production manager YURI OBUKHOV
production GORKY FILM STUDIO (Yalta branch), Third Creative unity

XXIII century. In the mysterious and unexplored depths of the universe, the patrolling starship "Pushkin" discovers a spaceship of unknown construction. The ship is dead. Among the dead alien’s researchers accidentally find an artificial humane girl Niya with unique abilities, she is able to instantly move in space, for a long time exists without breathing, can discard people and any objects with a wave of her hand ...

Richard Viktorov

Born 1929 in Tuapse, died in 1983 in Moscow.
Soviet film director, scriptwriter. Honored Art Worker of the RSFSR (4.09.1974). In 1952 he graduated from the philological department of the Lvov University, in 1959 - from the director's department of VGIK (Sergei Yutkevich's workshop). From 1957 to 1958 - a director at the Odessa film studio. Worked at Belarusfilm studio (1959-1965), Gorky studio (since 1965). Went down in the history of Soviet science fiction film thanks to his "Moscow-Cassiopeia" and " Children in the Universe» as well as the film "Through the Thorns to the Stars" These works were really ahead of time. Lacking modern technical and computer means, in the 1970s Richard Viktorov achieved in his films absolute verisimilitude of scenes in space and weightlessness. Even astronauts could not distinguish the screen weightlessness from the real one. He died in the midst of shooting the film Comet, which was finished by another director (Yuri Chulyukin).